Logo VRUBrandweer

VRU raakt jonge gezinnen via Negenmaandenbeurs

'Wat ik moet doen als er brand uitbreekt in huis? Dat vraag ik aan mijn man’, zegt Debbie van Soeren. Ze moet er zelf wel om lachen. Ze is zes maanden zwanger. ‘Ik heb er nooit zo over nagedacht wat er dan moet gebeuren, maar we zijn sowieso al met veiligheid bezig. Daar komt ook brandveiligheid bij!’

 

Ontvankelijk
Het is een reactie die vaker wordt gehoord van jonge ouders. Meer dan ooit zijn mensen die voor het eerst ouders worden of gezinsuitbreiding krijgen, gericht op veiligheid. Niemand wil dat zijn of haar kroost iets overkomt.
‘Dat is precies de reden dat we ons op deze doelgroep richten’, zegt Diana Bouwman van de VRU. ‘Juist in deze levensfase zijn mensen erg ontvankelijk als het gaat om het bieden van een veilig thuis. Daar spelen we op in. Jong geleerd, is oud gedaan. Zo investeren we in een (brand)veilige nieuwe generatie.

 

Roze wolk
Met het motto ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’ is de regio Twente begonnen met de campagne gericht op jonge ouders. Daar zijn de Brandpreventieweken 2017 helemaal op deze doelgroep gericht geweest. Nieuwgeborenen ontvingen daar allemaal een geboortekoffertje met een slabbetje, brandweer badeendje, een rookmelder en informatie.
Diana Bouwman: ‘In onze regio geven we al langer les op basisscholen om al vroeg te beginnen met brandveilig gedrag. Deze doelgroep, de jonge ouders, is nóg meer ontvankelijk en kan er meteen naar handelen. Daarom kwam het idee op om in navolging van Twente dit op te pakken.’

 

Expertlounge
Eén van de collega’s van de VRU opperde dat misschien de Negenmaandenbeurs iets zou zijn. Het contact met de organisatie was snel gelegd. Marja Horstman van de Negenmaandenbeurs: ‘Je denkt bij de Negenmaandenbeurs snel aan kinderwagens, kinderkamers en kleding. Natuurlijk speelt de babyuitzet een grote rol, maar naast alle benodigdheden voor een leven met een baby is informatie wat ons betreft minstens zo belangrijk. Daarom organiseren we informatieve Mama Masterclasses en kunnen vaders en moeders in spé terecht in de Expert Lounge. Verschillende onderwerpen komen daar aan bod, zoals ‘Hoe red ik mijn kind uit een brandend huis? of ‘Hoe herken ik de 5 reflexgeluidjes van mijn baby?’. De Negenmaandenbeurs is dus niet alleen een platform voor de scherpste aanbiedingen maar ook een plek waar (aanstaande) ouders deskundigen te woord kunnen staan over uiteenlopende onderwerpen die in aansluiten op de fase waarin zij op dat moment zitten.'

 

Rookmelders
Prille moeder Debbie van Soeren was er ook: ‘Er was een Virtual Reality-bril waardoor je kon zien wat er gebeurt als er veel rookontwikkeling in huis is. Je kreeg informatie over rookmelders. En daarnaast tips om binnendeuren te sluiten zodat brand zich minder snel kan verspreiden. Het valt mij op dat mensen die rookmelders maar lastig vinden en de batterijen eruit halen als ze staan te koken. Die batterijen doen ze er daarna niet meer in. Dat is natuurlijk foute boel.’

 

Facebook
Bouwman hoopt dat de VRU met gerichte acties op de jonge gezinnen verandering kan brengen in dit gedrag. ‘De meeste mensen die bij de stand kwamen, hadden al wel een rookmelder. Of het werkende rookmelders waren, zouden ze die avond meteen testen. Ze hadden vaak nog niet met elkaar afgesproken wat ze moesten doen als er echt brand uit zou breken. Samen het vluchtplan oefenen, was dan hun volgende stap. Je merkt dat die voorlichting binnen is gekomen. Het bewustzijn is toegenomen, zeg maar. Mooi neveneffect hiervan is dat meerdere veiligheidsregio’s samen met ons op de beurs hebben gestaan. Dan wissel je toch meer informatie uit.’
Voor de VRU stopt het niet met de Negenmaandenbeurs. Het idee voor het koffertje voor jonge gezinnen wordt overwogen. ‘En daarnaast gaan we binnenkort live op Facebook met een vragenuurtje’, zegt Bouwman. ‘Alles gericht op die bewustwording en uiteindelijk het brandveilige gedrag.’

U bevindt zich op de publiekssite van de brandweer in regio Utrecht. Bent u samenwerkingspartner, bestuurder of raadslid? Klik dan door naar VRU.nl »